Jest to konspekt zajęcia do przeprowadzenia z małą grupą dzieci 6 letnich, u których obserwujemy trudności manualne, trudności z analizą i syntezą słuchową oraz słabą percepcję wzrokową. Zawarte w konspekcie ćwiczenia i zabawy prowadzone Metodą Dobrego Startu pomogą w przygotowaniu tych dzieci do nauki czytania i pisania.
Konspekt zajęcia prowadzonego Metodą Dobrego Startu GRUPA DZIECI 6 LETNICH ( KOREKCYJNA) TEMAT: OPRACOWANIE PIOSENKI „WLAZŁ KOTEK” I WZORU GRAFICZNEGO 3 B. DOMINUJĄCE TRUDNOŚCI W ZESPOLE:
- Trudności manualne
- słaba sprawność palców dłoni, brak koordynacji pracy obu rąk,
- słaba koordynacja wzrokowo–ruchowa.
- trudności w prawidłowym trzymaniu ołówka
- szybkie męczenie się w czasie wykonywanych ćwiczeń
- słabe opanowanie płynnego ruchu ręki
- Trudności z analizą i syntezą słuchową
- trudności w rozumieniu poleceń słownych
- trudności w zapamiętaniu, powtórzeniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań
- mały zasób słów, trudności w opowiadaniu.
- Słaba percepcja wzrokowa
ZADANIE: Przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania przez rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych i ich integrację. CELE OGÓLNE:
- Podnoszenie poziomu analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej w oparciu o materiał wyrazowy i zdaniowy.
- Bogacenie biernego i czynnego słownika przez opowiadania, opisy, rozmowy.
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej w ćwiczeniach grafo motorycznych.
- Usprawnianie ręki wiodącej.
CELE OPERACYJNE: Dziecko:
- odpowiada prawidłowo na zadane pytania dotyczące ilustracji
- słyszy różnicę w wypowiedzianych zdaniach: „Kot pije”. „Kot pije mleko”, w wyrazach „kot–kotek”, dzieli na sylaby, wyodrębnia pierwszą głoskę „k”, potrafi wymienić inne wyrazy z tą głoską.
- rytmizuje tekst z jednoczesnym wykonywaniem ruchów rąk.
- rysuje ołówkiem wzór graficzny po kropkach i w wyznaczonych liniach.
- potrafi dokonać samokontroli i auto korekty.
METODA: Dobrego Startu – stymulowania rozwoju psychomotorycznego i rehabilitacji psychomotorycznej. FORMA: zajęcie z zespołem dzieci (8 osób)
- ćwiczenia ruchowe
- ćwiczenia ruchowo–słuchowe
- ćwiczenia ruchowo–słuchowo–wzrokowe
POMOCE: serca z imionami, tamburyno, kaseta magnetofonowa z piosenką, kaseta magnetofonowa z muzyką relaksacyjną, ilustracja do treści piosenki, plansza ze znakiem graficznym 3 B, wałeczki każdego trocinami dla każdego dziecka, tacki z kaszą dla każdego dziecka, wzór w folii dla każdego dziecka, pisaki sucho ścieralne, kartki z bloku, kredki, czyste zeszyty, ołówki, zamki błyskawiczne (6 sztuk), cymbałki (2 sztuki), cienka bibuła w arkuszach (po 2 dla każdego dziecka), czapki dla każdego dziecka (kotki). LITERATURA:
- M. Bogdanowicz „Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat” Warszawa 1989 WSiP.
- B. Kaja „Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz 1998 Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Wprowadzenie
- Dzieci siedzą w kole, śpiewają piosenkę na powitanie:
(Wszyscy są? Witam was, zaczynamy już czas. Jestem ja i jesteś ty. Raz, dwa, trzy).
- Po piosence „Iskierka” – przekazanie kolejno uścisków z równoczesnym dmuchaniem na włosy kolegi.
- Przedstawienie swoich imion ze zwróceniem uwagi na zapis imienia na papierowym serduszku.
- Zabawa ze śpiewem (Głowa, ramiona, kolana, kostki...)
- Zabawa „Różne sposoby powitania”–dzieci w rozsypce poruszają się po sali, na dźwięk tamburyna tworzą przed naucz. pary i zwrócone do siebie buziami witają się w sposób podany przez nauczycielkę (prawe dłonie, czoła, nosy, brody, palce...)
- Słuchanie piosenki „Wlazł kotek” z kasety magnetofonowej, omówienie treści ilustracji do piosenki (zwrócenie uwagi na podział: koty domowe i dzikie).
- Ćwiczenie słuchu fonemowego–porównywanie zdań: (Kot pije. Kot pije mleko).
porównywanie wyrazów: (kot–kotek) podział tych wyrazów na sylaby (kot, ko–tek) wyodrębnienie pierwszej głoski wyszukiwanie wyrazów z głoską „k”
- Ćwiczenia ortofoniczne–naśladowanie głosów zwierząt z głoską „k” w nazwie ( koza, kura, krowa, koń, kot ).
- Zabawa „Miau” (odmiana zabawy „Zoom”). Nauczycielka rozdaje dzieciom czapki kotów. Dzieci stoją w kole, nauczycielka wyciąga rękę do przodu z zaciśniętą pięścią i kciukiem uniesionym do góry – mówi „miau...”.
Wszystkie dzieci kolejno powtarzają gest (w różnym tempie).
- Zabawy ilustrowane ruchem:
- „Koty na spacerze” (prawa łapka, lewa, koci grzbiet, wąsiki)
- „Kotki bawią się piłeczkami” – ugniatanie kulek z bibuły prawą i lewą ręką, przesuwanie kulek poprzez pstrykanie paluszkami)
- „Drapieżne koty”– zaciskanie pięści, wysuwanie pazurków.
- Ćwiczenia ruchowo–słuchowe: (dzieci siadają przy stolikach)
- Rytmiczne ćwiczenie pięści, dłoni, palców na woreczkach z trocinami przy śpiewie piosenki.
- Rytmizacja tekstu:
Wlazł (silne klaśnięcie nad głową) ko-/ tek / (lekkie uderzenia dłońmi o powierzchnię stołu) na (klaśnięcie nad głową) pło-/ tek / (uderzenia o stół) i mru-/ ga / (uderzenia dłońmi o uda)
- Zabawa zamkami–rytmizacja tekstu połączona z rozsuwaniem i zamykaniem zamka. 6–ro dzieci kolejno rozsuwa zamek:
Wlazł // ko-/ tek // na // pło-/ tek // (rozsuwanie kolejno zamka) i mruga (2 dzieci wykonuje ruch na cymbałkach) ła- / dna // to // pio-/ sen-/ ka // (zamykanie zamka) niedługa (cymbałki)
- Ćwiczenia ruchowo–słuchowo–wzrokowe:
- Pokaz, omówienie wzoru, demonstracja ćwiczenia palcem po wzorze (folia).
- Odtwarzanie wzoru przez dzieci w powietrzu-ręką, potem nogą (z planszy, z pamięci).
- Odtwarzanie wzoru różnymi technikami:
- . na tackach z kaszą,
- na folii pisakiem,
- na kartkach z bloku rysunkowego kredką,
- w czystym zeszycie ołówkiem.
- Ocena prac.
- Relaksacja „Kotki odpoczywają”–opowiadanie z podkładem muzycznym wprowadzające dzieci w stan relaksu.
- Na zakończenie „Piosenka pożegnalna”.
Halina Rajwa |